قانون | فروشگاه روغن های زیبایی ارگانیک

ورود / ثبت نام
ورود
ثبت نام

بخش ناحیه کاربری

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
0
ورود / ثبت نام
ورود
ثبت نام
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
0

همه چیز در مورد نارگیل!

نارگیل و روغن نارگیل

همه چیز در مورد نارگیل!

فهرست مطالب:

فهرست مطالب

بوی نارگیل برای افراد مختلف تداعی کننده خاطرات مختلف است؛ برخی با استشمام این بو به یاد شامپوهای نارگیلی، برخی شیرینی های نارگیلی و برخی هم لوازم آرایشی و غیره می‌افتند!

نارگیل با نام علمی Cocos nucifera در حال حاضر در تمام مناطق استوایی کشت می‌شود. درخت نارگیل شبیه درخت نخل است، به همین خاطر به این درخت نخلِ نارگیل نیز گفته می‌شود. میوه آن مانند خرما به صورت خوشه‌ای بوده و در هر خوشه هفت تا پانزده دانه میوه می‌روید.
هرچه درخت به دریاى شور نزدیک‌تر باشد میوه آن لذیذتر و چرب‌تر است.

مردم کنار سواحل تقریبا از تمام قسمت‌‌های درخت استفاده می‌کنند.
مثلی قدیمی درباره درخت نارگیل بین مردم هند وجود دارد که میگوید: “هرکس که نارگیل بکارد، برای خانواده اش لباس، ظرف، نوشیدنی، غذا و خانه درست می‌کند”.
این ضرب‌المثل نشان دهنده قابل استفاده بودن تمام اجزا درخت است.
جالب است بدانید که از لیف نارگیل (پوشش پوشال مانند روی آن) نوعی کود بسیار پرمصرف به نام کوکوپیت تهیه می شود. همچنین از این لیف ها ریسمانی ساخته می‌شود که بسیار مستحکم است و در آب دریاى شور دیر می‌پوسد.

طب سنتی و روغن نارگیل

در کتابهای کهن از نارگیل با نام جوز الهند، گوچ و هندوک نام برده شده است. این میوه را در گذشته با شکر می‌خورده اند.
طب سنتی نارگیل را تقویت کننده حرارت غریزى و چاق کننده بدن و تولیدکننده خون پاکیزه می‌داند. برای دفع مواد سرد بلغمی و سوداوی که در سر ایجاد می‌کند نفع فراوان دارد.

مزاج و طبع روغن نارگیل

از دیدگاه طب سنتی ایران، طبع میوه نارگیل گرم و خشک است؛ هرچه نارگیل کهنه تر باشد درجه گرمی و خشکی آن بیشتر می شود.
طبع آب نارگیل گرم و تر است. طبع روغن نارگیل نیز گرم است.

روغن نارگیل چگونه تهیه می شود؟

این روغن به روش پرس سرد و از کاسه های نارگیل خشک شده یا پودر نارگیل چرب تهیه می شود. این روغن در هوای سرد جامد است و هنگام گرم شدن مایع می‌شود.
در گذشته به دو روش این روغن تهیه می شد: در روش اول مغز آن را کوبیده و می‌جوشانند و از آن روغن استخراج می کردند.
در روش دوم مغز نارگیل را کوبیده و با آب داغ مخلوط نموده و صاف می‌کردند. سپس در جاى سرد گذاشته تا چربی آن بالا بیاید و منجمد شود. پس از سرد شدن نیز روغن تشکیل شده روی آب را جدا می‌کردند.

خواص روغن نارگیل

عمده استفاده این روغن به دو دسته استفاده خوراکی و استفاده آرایشی بهداشتی تقسیم می‌شود. علاوه بر این استفاده از روغن در برخی صنایع به عنوان جلادهنده و غیره نیز کاربرد دارد.

باید توجه داشت که روغن تازه برای استفاده خوراکی و روغن نارگیل کهنه برای روغن مالی مناسبتر است.

انواع روش استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل با توجه به خواصی که از آن انتظار داریم، به چهار روش امکان پذیر است:

_ مالیدن روی پوست
_مالیدن روی مو و ریشه آن
_ استفاده خوراکی
_ استفاده صنعتی

خواص روغن با مالیدن روی پوست

_ جلوگیری از خشکی ناخن و پوسته شدن اطراف آن
_ نرم کننده پوست صورت و لب
_ بهبود اگزما و پسوریازیس
_ بهبود زخم
_ بهبود سوختگی
_ پاک کننده آرایش
_ بهبود آکنه
_ بهبود ترک کف پا
_ بهبود سیاهی دور چشم
_ بهبود مشکلات خواب

خواص روغن با مالیدن روی مو

_ درمان ریزش مو و کمک به پرپشتی آن
_ بهبود رشد ابرو و مژه
_ بهبود شوره سر
_ جلوگیری از آسیب ساقه مو
_ حفظ رطوبت مو

خواص خوراکی

_ استفاده در پخت و پز
_ استفاده در سرخ کردن
_ افزایش انرژی و استقامت بدن
_ خوشبوکننده دهان
_ بهبود مشکلات کلیه و مثانه

استفاده صنعتی از روغن

_ جلادادن چوب و مصنوعات چوبی
_ خوشبوکننده لباس در ترکیب با پودر ماشین لباسشویی

روغن نارگیل و جلوگیری از خشکی ناخن و پوسته شدن اطراف آن

برای بهبود خشکی ناخن ها و بهبود ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن کافیست ۱ تا ۲ قطره از روغن آن را روی ناخن ها و پوست اطراف آن چکانده و به خوبی ماساژ دهید.

روغن نارگیل ؛ نرم کننده طبیعی پوست

این روغن با دارابودن مقادیر بالای چربی اشباع، تاثیری فوق العاده بر نرمی پوست صورت و بهبود خشکی لب ها دارد. هم‌چنین این روغن با محکم تر کردن بافت پیوندی باعث بهبود چین و چروک های سطحی می‌شود. باید توجه داشت که این روغن فقط بر پوست کاملا تمیز باید استفاده شود‌.
برای نرمی لب‌ها و بهبود خشکی آن کافیست شب قبل از خواب سه قطره روغن آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید. هم‌چنین این روغن جایگزینی مناسب برای کرم اصلاح است.

بهبود اگزما و پسوریازیس

روغن نارگیل با نفوذ سریع به پوست در درمان خشکی پوست و بهبود اگزما و پسوریازیس تاثیر خوبی دارد.
برای این کار ابتدا چند قطره از روغن را بین دو کف دست خود گرم کرده و سپس به آرامی نواحی درگیر خشکی و اگزما را با آن ماساژ دهید.

روغن نارگیل و بهبود زخم

ماساژ زخم های سطحی و خراش‌های پوستی با این روغن باعث افزایش سطح کلاژن شده و به بهبود زخم ها کمک می کند. پس از شستشو و استریل نمودن زخم، موضع را به چند قطره از روغن آغشته نموده و پانسمان کنید.

روغن نارگیل و بهبود سوختگی

برای بهبود سوختگی های خفیف از ترکیب یک قاشق مرباخوری عسل و پنج قطره روغن نارگیل روی پوست استفاده کنید.
طبق برخی تحقیقات انجام شده روی روغن نارگیل، این روغن با داشتن SPF 8 می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و احتمال آفتاب سوختگی را تا حد زیادی کاهش دهد و هم‌چنین در صورت ایجاد سوختگی های خفیف و کدر شدن پوست، آن را در دراز مدت بهبود بخشد.

پاک کردن آرایش

این روغن به عنوان پاک کننده ی آرایش در بسیاری از نقاط جهان به کار می‌رود. بسیاری از زنان به پاک کردن آرایش با این روغن روی آورده‌اند تا از اثرات جانبی مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های شیمیایی آرایش (به خصوص برای نواحی حساس پوست) به دور باشند.

روغن نارگیل و بهبود آکنه

با خواص ضد قارچی و التهابی خود، به بهبود جوش‌های پوستی کمک می‌کند. ترکیبات موجود این روغن دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است. همچنین خواص ضدالتهابی این روغن به از بین رفتن قرمزی و التهاب پوست کمک می‌کند.
پس از شستشوی صورت با صابون مناسب، از یک لایه نازک روغن روی پوست خود استفاده کنید.

روغن نارگیل و بهبود ترک پا

برای بهبود ترک های کف پا کافیست به مدت چهل شب، هر شب قبل از خواب چند قطره از روغن را به آرامی به مدت سه تا پنج دقیقه در نواحی کف پا ماساژ دهید. در طول درمان با این روغن در حمام پاهای خود را با سنگ پا به خوبی ماساژ دهید تا روند بهبود را سرعت ببخشید.

روغن نارگیل در ناف!

کمی عجیب است اگر بگوییم استفاده از روغن نارگیل در ناف می‌تواند موجب بهبود خشکی پوست در سراسر بدن شود! این روش را مخصوصا در فصل پاییز و زمستان برای بهبود خشکی پوست به کار ببرید.
کافیست چند قطره از روغن را گرم کرده و داخل ناف و اطراف آن را ماساژ دهید. هم‌چنین می‌توانید از روغن زیتون خالص نیز برای این‌کار استفاده کنید.
بر اساس آموزه‌های طب های چینی و هندی(آیورودا)، بدن دارای چاکراهایی است که این چاکراها راه ارتباطی بدن با روح هستند. گفته می شود ناف نیز یکی از این چاکراهاست. در طب سنتی ایران نیز برای ماساژ ناف با روغن‌ها خواص بسیاری ذکر شده است.

رفع سیاهی دور چشم

برای درمان حلقه سیاه دور چشم ابتدا لازم است مطمئن شوید که علت آن از مشکلات کبدی نمی‌باشد.
جهت بهبود سیاهی دورچشم شب‌ها قبل از خواب دو تا سه قطره روغن نارگیل را به آرامی دور چشم ماساژ دهید و صبح روز بعد آن‌را بشویید . بهتر است این عمل هفته ای دو مرتبه انجام شود.
همچنین می‌توانید از ترکیب یک عدد خیار رنده شده، پنج قطره روغن بادام شیرین و پنج قطره روغن نارگیل بر روی سیاهی اطراف چشم استفاده کنید.

بهبود مشکلات خواب

برای داشتن خوابی عمیق سه قطره از روغن را با سه قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و محل بین بینی و لب بالایی را با آن ماساژ دهید. اسپری کردن گلاب قبل از خواب بر روی بالش نیز تاثیر خوبی بر بهبود مشکلات خواب دارد.

روغن نارگیل ؛ بهبود ریزش مو و کمک به پرپشتی آن

قبلا نیز در مطالب سایت ذکر کردیم که قدم اول درمان قطعی ریزش مو، اطمینان از عدم وجود بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند(مانند کم‌خونی و مشکلات هورمونی) است.
برای تقویت و درمان ریزش مو، پنج قطره از روغن نارگیل را ترجیحا با ده قطره روغن سیاهدانه و بنفشه مخلوط کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه روی سر به آرامی ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود.
بهتر است هفته‌ای دو بار به مدت چهل روز پیش از حمام کف سر را با این روغن ماساژ دهید و سپس در حمام پوست سر را کاملاً بشویید.

روغن نارگیل و تقویت مو

روغن نارگیل و تقویت ابرو و مژه

برای بهبود رشد ابرو کافیست هر شب سه قطره روغن نارگیل را بر روی ابرو های خود چکانده و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود.
برای بهبود رشد مژه ها کافیست یک تا دو قطره از روغن را هرشب بر روی مژه های خود چکانده و به آرامی ماساژ دهید و روز بعد با آب ولرم بشویید.

روغن نارگیل و شوره سر

برای درمان شوره سر، کف سر را به میزان مورد نیاز از روغن نارگیل آغشته نموده و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود(حتی المقدور تا سه ساعت پس از ماساژ شسته نشود). این عمل را هرشب قبل از خواب به مدت سی روز ادامه دهید.
فراموش نکنید در طول مصرف روغن نارگیل برای شوره سر ،مصرف خوراکی های تند و تیز و با طبع گرم و خشک مانند ادویه جات و سرخ کردنی ها را محدود کنید.

روغن نارگیل و جلوگیری از آسیب ساقه مو

استفاده از روغن نارگیل علاوه بر فرم دهی و حالت دهی به موها، باعث حفظ رطوبت مو شده و از آسیب دیدن ساقه مو بر اثر عوامل محیطی مانند تابش شدید نور خورشید جلوگیری می‌کند.
کافیست کف دو دست خود را به ده قطره روغن نارگیل آغشته نموده و ساقه‌ی مو را به خوبی با آن ماساژ دهید.

روغن نارگیل خوراکی

روغن نارگیل خوراکی تفاوت چندانی با روغن نارگیل مالشی ندارد؛ با این تفاوت که محیط تهیه روغن خوراکی بهداشتی‌تر است.
یک عدد نارگیل متوسط در حدود ۴۰۰ گرم وزن و ۱۴۰۵ کالری دارد.

تبلیغات در مورد روغن نارگیل این باور نادرست را ایجاد کرده است که این روغن یک غذای کاملا سالم است؛ باید توجه داشت که روغن نارگیل سرشار از چربی اشباع است و اکثر روغن‌های آشپزی رایج حاوی چربی اشباع کمتری نسبت به این روغن هستند.
متخصصان توصیه می کنند که روغن نارگیل خوراکی را روزانه حداکثر تا ۳.۵ قاشق چای‌خوری استفاده کنید.

استفاده از روغن برای سرخ کردن

این روغن نسبت به دیگر انواع روغن پایداری بالاتری دارد و بین روغن‌های مخصوص سرخ کردن، حرارت لازم برای سوختن روغن نارگیل بالاتر است؛ بنابراین در دماهای بالا هم این روغن به راحتی نمی‌سوزد و دود از آن بلند نمی‌شود.

افزایش انرژی و استقامت بدن

ورزشکاران و افرادی که تحرک بالایی دارند برای افزایش انرژی و استقامت بدنی خود کافیست یک قاشق غذاخوری از روغن را با پودر مغزیجات خام (بادام، فندق، پسته، گردو) یا ارده کنجد مخلوط کرده و ۳۰ دقیقه قبل از فعالیت ورزشی میل نمایند

روغن نارگیل و بهبود مشکلات کلیه و مثانه

استفاده خوراکی از روغن باعث بهبود سردی مثانه و تسکین دهنده درد کلیه به خصوص در سردمزاجان است. همچنین روغن مالی کلیه ها در کنار استفاده خوراکی آن به بهبود درد ناشی از سنگ کلیه کمک می‌کند.

سرکه نارگیل

سرکه نارگیل از پرمصرف‌ترین چاشنی های غذا در کشورهای آسیای شرقی است. این سرکه علاوه بر خواص و ترکیبات مغذی، از طعمی خاص و دلنشین برخوردار است. این سرکه از تخمیر آب نارگیل به دست می‌آید.
استفاده از این سرکه سفیدرنگ به کاهش وزن و بهبود هضم غذا کمک می‌کند.

رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو رژیمی کم کربوهیدرات و پر چربی است. در این رژیم غذایی، بدن وارد مرحله ای به نام کتوز می شود؛ مرحله ای که در آن به جای کربوهیدرات چربی می سوزد. این روند به شما کمک می کند تا با ثابت نگه داشتن سطح قند خون، کاهش وزن داشته باشید.
در رژیم کتو مصرف کربوهیدرات به ۲۰ الی ۵۰ گرم در روز محدود می‌شود. بدین ترتیب، افراد باید حدود ۲۰٪ کالری روزانه خود را از طریق پروتئین و ۷۰-۷۵٪ آن را از چربی دریافت کنند.

روغن نارگیل و رژیم کتو

آیا می توان از روغن نارگیل در رژیم کتو استفاده کرد؟

روغن نارگیل کاملا با رژیم کتو سازگاری دارد. زیرا چربی این روغن بدون افزودن هیچ گونه کربوهیدراتی به رژیم غذایی، به فرد در رفع نیاز خود به چربی کمک می‌کند.
همچنین این روغن محتوی چربی های اشباع شده است که بیشتر آن ها تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCTs) هستند، همان نوع چربی که باعث تقویت چربی سوزی می شود.
با این حال، اگر قصد استفاده از روغن نارگیل در رژیم خود دارید باید مصرف آن تحت نظر متخصص تغذیه باشد. زیرا این روغن بسیار پر کالری سرشار از چربی اشباع است.
در رژیم کتو هم مانند سایر رژیم های غذایی، در صورتی که فرد بیشتر از مقدار کالری سوزانده شده کالری دریافت کند، کاهش وزن رخ نمی‌دهد. همچنین، اگر از رژیم کتو به سبک شرقی استفاده می کنید، این رژیم بیشتر بر روی چربی های اشباع نشده تکی و چند مورد چربی های اشباع نشده چندتایی مانند آووکادو، آجیل ها و دانه ها و البته به طور کلی مصرف متوسط روغن نارگیل تمرکز دارد.

تشخیص روغن نارگیل اصل از تقلبی

برای تشخیص ویژگی های روغن نارگیل اصل دو راه در پیش داریم: آنالیز آزمایشگاهی و توجه به ویژگی های ظاهری!
روش اول یعنی آنالیز آزمایشگاهی مطمئن ترین روش تشخیص اصالت تمام روغن هاست، ولی به علت پرهزینه بودن و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته، چندان در دسترس همگان نیست.
روش دوم نیز شامل توجه به ویژگی های فیزیکی مانند رنگ و بو و غیره است.
روغن نارگیل‌ اصل معمولاً بین دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ذوب می‌شود. این روغن در هوای سرد جامد و سفید رنگ و در هوای گرم مایع و اندکی شفاف است. اگر روغن نارگیل فیلتر شود در هوای گرم کاملا شفاف می شود.
این روغن از لحاظ کیفیت به سه نوع فرابکر، بکر و کوپرا تقسیم بندی می‌شود که کیفیت روغن نارگیل کوپرا از دو نوع دیگر پایین تر است.

مضرات و عوارض روغن نارگیل

برای مصرف موضعی (مالشی) این روغن عوارض خاصی ثبت نشده است؛ ولی مصرف خوراکی بیش از اندازه این روغن می‌تواند موجب گرفتگی مجاری و عروق شود.
این روغن سرشار از چربی‌های اشباع است. این چربی‌ها کلسترول بد را افزایش می‌دهند. در مقابل، چربی‌های غیر اشباع بر عکس چربی اشباع نه تنها تری گلیسیریدها را کاهش می‌دهند، بلکه کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط